Pages

Sunday, March 27, 2011

[24] Aduhhh! Sakit Kepala. Jangan Makan Ubat.

Hello.. hello,

"Aduhh! sakit kepala, pusing-pusing kepala aku. So, makan telan ubat, tapi kenapa jangan telan ubat? nak telan apa?" Rool ada jumpa artikel mengenai ubat yang femes dalam pasaran. Bahayanya ubat ini. Naaaa.. cuba baca ni.



JANGAN TELAN PANADOL

SEBUAH KISAH BENAR.... Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepal...a, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain. Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan. Alternative Treatment ( Tips ) Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak. Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman. Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda. Panadol adalah sejenis Painkiller? semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda.. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan. Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin? Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang Biasa?ini ke dalam mulut anda. p/s: serik la aku xnk telan benda ni lagi..apa komen korang.??


Pesanan penaja,
Bagi Rool nak percaya atau tak, tepuk dada tanya ubat. Sometimes, manusia saja cipta isu untuk jatuh reputasi orang lain. Apa-apa pun setiap penyakit ada ubatnya. Salam...




7 comments:

Amelia said...

hehe..panadol mmg xbgus..pain killer kan
xphm kenapa org suke sgt pnadol ni

syuhada mokthar said...

saye xsuke telan pil yg besar2..
so selamat hehehe

amira baharudin said...

boleh percaya jugak.. sebab dah mkn panadol pun still lagi rasa skit kepala. bila minum air revive, bru rasa okey..

Unknown said...

mkn pnadal aktif fast 4 bijik baru lega migrain. haha

Unknown said...

panadal === panadol*

kema said...

minum 100plus ...kata org leh ilang sakit pale tuh...

fadlisabri said...

vsiit here frm Egypt~

http://coretanfadlisabri.blogspot.com/

Post a Comment